Ką iš tiesų rodo degalų sąnaudų skaičiai?
Renkantis naują automobilį, vienas iš svarbiausių rodiklių (šalia dizaino ir patogumo) yra taupus degalų eikvojimas. Išlaidos degalams sudaro nemenką eksploatacijos sąnaudų dalį ir gali turėti didelės įtakos pasirenkant konkretų modelį.
Nuo 2004 metų įstatymas reikalauja, kad pardavimo vietose vartotojams būtų pateikiama informacija apie kiekvieno naujo automobilio degalų sąnaudas ir taršos rodiklius. Taip vartotojui sudaromos sąlygos automobilius lyginti pagal tuos pačius kriterijus. Pagal degalų sąnaudų ir taršos rodiklius vartotojas gali objektyviai palyginti netgi skirtingų gamintojų modelius, nes šių rodiklių matavimo tvarka yra vienoda visiems Europos Sąjungoje parduodamiems naujiems keleiviniams automobiliams. Matavimų procedūra standartizuota visos Europos lygiu. Ši iniciatyva gimė jau praeito amžiaus 8 dešimtmečio pabaigoje, o 1980 metais buvo priimta Europos direktyva 80/1268. Nuo to laiko teisinė bazė buvo dar keletą kartų tobulinta, ir galiausiai buvo nustatyti matavimų kriterijai taršos standartams „Euro 5“ bei „Euro 6“. Svarbu suprasti, kaip apskaičiuojami degalų sąnaudų rodikliai, – tik tada bus galima suprasti tikrąją jų reikšmę. Degalų sąnaudų matavimai išreiškiami litrais, kurių reikia nuvažiuoti 100 kilometrų per bandomąjį važiavimą miesto, užmiesčio ir mišriu režimu. Iš tiesų tokie bandymai atliekami laboratorijos sąlygomis, ant riedėjimo stendo. Bandymams naudojami automobiliai, kurių rida nuo 3000 iki 15000 km. Jie turi būti be jokių papildomų aksesuarų (vilkimo įtaiso, stogo skersinių ir pan.). Bandymo pradžioje variklis turi būti šaltas, todėl automobilis turi prieš tai mažiausiai 6 valandas pastovėti 20-30°C temperatūroje. Bandymo metu gali veikti tik standartinė įranga, todėl, pavyzdžiui, oro kondicionavimo sistema ar sėdynių šildymas turi būti išjungtas. Bandymo pradžioje imituojamas važiavimas miesto sąlygomis. Automobilis įveikia 4,052 km atstumą, ir didžiausias greitis to važiavimo metu būna 50 km/h (vidutinis – 19 km/h). Greitėjama ir stabdoma pagal tiksliai aprašytą reglamentą, imituojant miesto sąlygas. Po šio etapo iš karto prasideda važiavimo užmiestyje imitacija: automobilis ant stendo nurieda 6,955 km. Didžiausias greitis per šią kelionę būna 120 km/h (vidutinis – 63 km/h) – imituojamos važiavimo greitkeliu sąlygos. Pagal per tą 20 minučių bandymą išmestą CO2 kiekį yra apskaičiuojami važiavimo mieste ir užmiestyje degalų sąnaudų rodikliai. Mišrus sąnaudų rodiklis gaunamas apskaičiuojant pirmųjų dviejų skaičių svertinį vidurkį. Nesunku suprasti, kad realiame gyvenime degalų sąnaudų rodikliai gali smarkiai skirtis nuo gautų per šiuos bandymus. Didelės įtakos rezultatams gali turėti kelio būklė, rūšis, automobilio būklė ir vairavimo stilius, todėl degalų sąnaudų rodikliai, kurie pagal teisinius reikalavimus pateikiami vartotojams, tik iš dalies atspindi realias važiavimo sąlygas. Jie skirti tam, kad būtų galima palyginti skirtingus modelius.
Erik Landõr
„Toyota Baltic“ AS
Produkto vadybininkas